Nasyid

Monday, December 19, 2011

Bagaimana Pandangan Anda Mengenai Jihad?

Apa Pandangan Anda Mengenai Jihad?

1_ Alhamdulillah, sudah lama saya menunggu, inilah peluang untuk saya mati syahid
2_ Jihad itu perintah Allah, wajib kita laksanakan
3_ Jihad itu sunnah Rasulullah, dan amalan para ulama, wajib kita teruskan
4_ Saya akan gadainya harta, nyawa saya dan segalanya untuk mendapatkan syurga
5_ Saya tidak redho dengen kezhaliman kuffar terhadap Islam, ini tanggungjawab saya
6_ Saya dilahirkan untuk menjadi hamba Allah dan pembela agama Allah, inilah jalan saya
7_ Sudah lama jihad hukumnya menjadi wajib, memang kita wajib berjihad
8_ Andai masih tak wajib jihad pada masa ini, maka hapuskan saja syariat jihad dari agama ini

Atau anda menjawab…..

9_ Keluarga dan harta telah menghalang saya berjihad
10_ Saya bukan tak mahu berjihad, tapi ada urusan lain yang lebih afdhal
11_ Saya hanya akan berjuang untuk negara saya saja
12_ Saya akan lari dari kefardhuan jihad dengan alasan berjihad ekonomi dan berjihad nafsu
13_ Saya akan cipta syariat jihad yang baru, bahawa jihad untuk saya ialah berlajar
14_ Saya akan hapuskan kewajipan jihad, sehingga ia tidak diamalkan
15_ Saya akan larang manusia dari berjihad fisabilillah
16_ Saya akan perkecilkan kewajipan jihad, dan meremeh-remehkan kepentingan jihad
17_ Saya akan buruk-burukkan imej jihad
18_ Saya akan lemahkan semangat jihad pemuda-pemuda Islam
19_ Setiap manusia sedang berjihad sekarang, jihad itu maksudnya sungguh-sungguh
20_ Tiada beza antara orang yang berjihad dengan orang yang tidak berjihad
21_ Saya akan selewengkan makna jihad, agar jihad tidak difahami sebagai perang fisabilillah
22_ Walau apa pun berlaku, saya tetap tidak mahu berjihad.
23_ Saya akan sekat atau gagalkan sebarang usaha untuk menghidupkan syariat jihad
24_ Jangan berjihad nanti kena tangkap! Jangan berjihad nanti kena bunuh!
25_ Jihad untuk zaman ini bukan perang, tapi dengan pena dan mulut serta perang saraf
26_ Saya sedang mencari alasan yang paling sesuai untuk meninggalkan jihad
27_ Biar Quran dan hadis suruh berjihad, tapi saya kata tak sama seperti yang Quran kata



“Orang-orang munafiq yang tidak berjihad bersama Rasulullah itu gembira dengan tertinggalnya mereka di belakang Rasulullah dari menyertai jihad,Mereka tidak suka berjihad dengan harta dan diri di jalan Allah, dan mereka berkata; kamu janganlah pergi berperang..” (at taubah 82)



"Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu (untuk tidak berperang) hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan yang hati mereka (sangat) ragu-ragu. Oleh itu mereka sentiasa bingung teragak-agak dalam keraguannya. Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu dilemahkanNya semangat mereka, dan dikatakan (oleh Syaitan): "Tinggalah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal" " (At-Taubah: 45-46)


"Kewajipan Jihad (berperang pada jalan ALLAH) itu berlangsung sejak Allah mengutusku (menjadi Rasul) sehingga (ke zaman) umatku yang terakhir memerangi Dajjal" (HR Abu Dawud)



“Barangsiapa yang mati dan belum berperang, serta tidak berniat untuk berperang, maka ia mati dengan membawa satu cabang kemunafikan.” (HR Muslim)



"...Maka apabila diturunkan suatu surat yang jelas maksudnya dan disebutkan di dalamnya (PERINTAH) PERANG, kamu lihat orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya memandang kepadamu seperti pandangan orang yang pengsan kerana takut mati, dan KECELAKAANLAH BAGI MEREKA"(Muhammad:20)


Renung-renungkanlah.. Kita ini beriman atau munafiq?
Ketika Islam sedang diperangi ini tidak logik kita katakan jihad tidak penting. Meskipun negara kita tidak diserang, tapi Islam diserang. Kita bukan umat negara, tapi kita umat Islam. Wajiblah kita berperang untuk Islam. Islam sedang diperangi di Palestin, Iraq, Afghanistan, Checnya, Patani, Ambon, Mindanau dan banyak lagi. Islam sedang diperangi, dan sudah dijajah dah pun. Baitul Maqdis sekarang ini di tangan yahudi. Negeri-negeri Islam dahulunya kini sudah dikuasai oleh kerajaan kuffar. Tidakkah jihad itu wajib sekarang ini sedangkan Islam sedang diperangi?

Jika kita masih kata jihad tak wajib, maka hapuskan sajalah puluhan ayat-ayat Quran tentang perang, hapuskan saja hadis hadis Nabi tentang perang..

Wallahua'lam.. mudah-mudahan Allah memberi kesedaran kepada kita untuk memperkatakan mengenai kebenaran.

No comments:

Post a Comment